Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.12.2010 16:41 - Открито писмо до медиите и институциите 2 (1 декември 2010)
Автор: drlubenova Категория: Други   
Прочетен: 3978 Коментари: 0 Гласове:
1



http://www.facebook.com/note.php?note_id=159934424049246&id=148909105156261


Уважаеми съграждани, уважаеми медии, уважаеми институции,

Етична комисия на Нациоалния съвет за саморегулация в рекламата, Министерство на здравеопазването, автори и разпространители на клипа “Презерватирай се”,

 

След като във вторник вечерта с крайно недоумение гледахме клипа “Презерватирай се”, който е вече публично достояние като част от тазгодишната национална антиСПИН кампания на България, написахме открито писмо с намерението да го огласим след 24-часово събиране на подписи. Междувременно текстът му, достъпен онлайн, се появи в няколко медии и получихме отговор на по-маловажната част от въпросите си, преди официално да сме ги задали. Затова сега препращаме оригиналния текст на писмото, заедно с подписите на 183-е граждани, застанали зад него, плюс следното уточнение, необходимо след днешните “разяснения”.

 

От публикуваните във в. “Дневник” реакции на МЗ и представителя на екипа зад “Презерватирай се” Камен Воденичаров разбрахме, че авторите и поръчителите на клипа смятат, че:

 

- той е провокативен и това е обезпокоило част от гражданството. Грешка. Клипът е безидеен, с долнопробна лексика и визия и е примитивно изпълнен. Задниците по гащи и зелената амеба надали биха могли някого да впечатлят, а гнусната лексика, която разграфява човешкото тяло с думи, използвани от тоалетни драскачи, надали може някого да информира. Като клип, който показва хъшлашка нехайност към достойнството на онези, които го гледат, и към чувствата на вече засегнатите от болестта и техните близки, той надали може и някого да развълнува или да накара да мисли. Повечето от нас са професионалисти, за които провокацията е естествена част от тяхната работа и делник. Затова именно правим разлика между провокация и простащина, въпреки че звучат сходно: първата удря в главата, втората обръща стомаха. Предоставените от МЗ чуждестранни антиСПИН клипове, които уж трябва да аргументират съществуването на просташкия “Презерватирай се” само илюстрират тази разлика, защото са наистина провокативни. Накратко, молим възмущението от аматьорското изпълнение на рекламата да не бъде преиначавано и наричано пуританство: не е.

 

- той е насочен към младежи от 15 до 29 години. Грешка. Щом нещо се върти по телевизията в национална кампания, то е насочено към всички, които могат да го видят. Освен това, тийнейджърите не са единствените изложени на опасност от зараза с ХИВ. Риск има за всеки. Сред нас има личности на 20 и на 70, които се чувстват засегнати именно като личности. Никой няма право да говори на младите хора като на идиоти, защото допуска, че те са. Няма право и да го допуска. Не и на национално равнище, не и в кампанията срещу СПИН.

 

- клиповете били два, като единият бил харесан повече от група ученици. Клиповете трябваше да са 50 и да са изпълнени от различни автори, като “харесването” трябваше да дойде от експерти и фокус-групи. Жалко е Камен Воденичаров да си умива ръцете с децата.

 

- цената на това творение е 11 хиляди лева, дадени от Глобалния фонд за борба със СПИН, туберкулоза и малария. Преди няколко години един американски филм, Tarnation, обра всички възможни награди по международните фестивали. Продължителността му е 88 минути, бюджетът – 200 долара. Друго да казваме ли?

 

- за първи път на 1 декември става такава дискусия... “брутално послание към заспало общество”. Няма никакъв повод за гордост: дискусия се получи не за СПИН и предпазването от болестта, каквато би трябвало да е целта на тази кампания, а за безобразното изпълнение на клипа и безхаберното отношение на МЗ към темата. “Послание” няма, а докато “творческите екипи” смятат обществото за “заспало” или тъпо, “бруталността” ще идва само от собствената им неадекватност.

 

- Министерство на здравеопазването само е поръчало клипа, той не е минавал за одобрение през него, преди да бъде пуснат в ефир. Момент така: вие сериозно ли? С това равнище на отговорност към собствените си задачи смятате да ни внушите отговорност към нашето здраве и живот?

 

Въпросите, които не можем да не зададем с оглед на изнесеното в сряда в печата, са:

1. Как е възможно МЗ да няма контрол над онова, което поръчва и разпространява в името на националния интерес и от национално име? Кой е отговорен за такава безотговорност?

2. Как точно Програма "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН" МЗ възложи направата на клип за една от най-важните здравни кампании в България на "Фен ТВ"? След конкурс ли стана това и какви бяха критериите за избиране на изпълнител на поръчката? Кога и къде беше обявен конкурсът и кои бяха участниците в него?

3. След като продуцията стана факт, някой запозна ли с нея организацията, от която са дошли парите? 

4. Каква е разбивката на бюджета от 11000 лева?

5. Колко голяма беше фокус-групата ученици, кога гледаха клипа и само в това ли се състоеше оценяването му, преди да бъде пуснат в обращение?

 

Ще се почувстваме напълно удовлетворени единствено след ясни отговори на тези въпроси, както и след спирането на клипа от излъчване. Междувременно готвим писмо със запитвания до Глобалния фонд за борба със СПИН, туберкулоза и малария и оставаме – за коментари и идеи – на http://www.facebook.com/pages/ANTItpotia/148909105156261.

 

 

 

Писмото от 30 ноември 2010 г.

 

Госпожо Върлева и сътрудници,

 

Пишем Ви като зрители на рекламата "Презерватирай се" на тазгодишната кампания срещу ХИВ/СПИН, организирана от програмата за превенция на ХИВ и СПИН към Министерство на здравеопазването, и като засегнати от съдържанието и съществуването й граждани.

 

Когато гледахме "Презерватирай се" за първи път, бяхме шокирани от липсата на каквито и да е информационни, естетически и професионални качества. Когато я пуснахме за втори път, ни обзе гняв към некадърността и безотговорността на сътворилите и одобрилите тази "реклама".

 

Г-жо Върлева, клипът на АНТИСПИН кампания 2010 е отчайващо груб и използва нехайно отношение и долнопробна лексика, недопустими за кампания, чиято тема са животът, смъртта, щастието и нещастието на много хора. Ако не се усещате, малко припомняне: "Знаете ли откъде ви влизам? През парадния вход (картинка с женска "долница") и през задния двор (картинка с мъжка "долница" и зло зелено кръгче, което протяга пипалца към съответните им отверстия). През свирката (картинка на свирка)." И така нататък. Пошлата, буквална образност на това неадекватно произведение отправят послание, което звучи не като предупреждение, опит за убеждение или просветляване, а като оскърбление към чувствата, ума, вкуса и приличието дори на най-уморения от бездруго агресивно опростачената среда гражданин. 

 

Превенцията на ХИВ/СПИН е изключително сериозен въпрос, който засяга всички ни. Вие, като най-висшата инстанция, занимаваща се с него, би трябвало да подходите сериозно, загрижено, човечно и най-вече отговорно към кампаниите за превенцията му. Рекламата Ви, във вида, в който вече е пусната из медиите, е грозна, смущаващо елементарна и ужасна във всички смисли.

 

Към Вас имаме следните въпроси:

1. Колко и чии пари са използвани за спонсориране на това недоразумение?

2. Кои са неговите автори?

3. С чия благословия е сътворено и пуснато в обращение то?

4. Какви са аргументите Ви в негова полза?

Настояваме да получим незабавен отговор на въпросите си, както и да получим обратно парите си на данъкоплатци, ако са използвани те. Отказваме да поддържаме подобни гаври със средствата, живота и бъдещето ни.

 

1. Аксиния Генчева, координатор застъпнически и политически дейности

2. Александър Каракашев, creative director, FormOut

3. Александър Кочев, преводач

4. Александър Кънчев, инженер

5. Анастасиа Илиева, студент

6. Ангел Игов, писател, преводач

7. Ангелина Георгиева, театровед

8. Ангелина Рангелова, безработна

9. Ани Георгиева, студент

10. Ани Коджаиванова, журналист

11. Анна Ангелова, банкер

12. Антон Радев, уеб дизайнер 

13. Антоний Рачев, специалист продажби

14. Aнтонина Николова, студентка

15. Атанас Христосков, режисьор

16. Асен Илиев, непрезерватиран

17. Aся Илиева, медицинска сестра

18. Биляна Атанасова, студент

19. Биляна Балева, content developer

20. Биляна Димова, редактор

21. Биляна Калинова, майка

22. Биляна Сокурова, редактор и собственик на книжарница, майка на 2 деца и очакваща внуче

23. Бистра Андреева, журналист

24. Бистра Иванова, студент

25. Бистра Панова-Панайотова, маркетинг мениджър

26. Богдана Златева, главен редактор на списание "Amica"

27. Борис Спасов, IT

28. Боян Бойчев, музикален продуцент

29. Боян Бързаков, дизайнер и програмист

30. Бояна Петкова, лекар

31. Бояна Гяурова, журналист

32. Ваня Димитрова, мед.сестра

33. Василена Мирчева, редактор

34. Васил Танков, адвокат

35. Василена Радева, режисьор

36. Вася Атанасова, докторант в БАН

37. Вера Кисева, преводач

38. Вера Гоцева, журналист и блогър

39. Вера Траянова, журналист

40. Виолета Коцарова, експерт трудово посредничество

41. Галя Тодорова-Габровска, доктор на науките, безработна

42. Георги Арнаудов, композитор

43. Георги Борисов, поет, редактор, издател

44. Гергана Димитрова, режисьор

45. Гергана Иванова, преподавател

46. Гергана Динева, преподавател

47. Гергана Ненчева, инженер-технолог

48. Гергана Пирозова, театровед

49. Даниел Петков, офис мениджър

50. Даниела Методиева, журналист

51. Дарин Тенев, преподавател (СУ) 

52. Деляна Симеонова от София, Ню Йорк, социален работник

53. Десислава Панайотова-Янкова, журналист

54. Деница Люсиенова Велчева, студентка

55. Деница Николаева, икономист

56. Деница Тофтисова, медицинска сестра

57. Десислава Петрова, журналист

58. Диана Кръстева, медии

59. Дима Петева, маркетинг специалист

60. Дима Чакърова, журналист

61. Диана Константинова, преподавател

62. Димитър Цонев, уеб стратег и анализатор

63. Добромира Кралева, психолог

64. Донка Дойчева-Попова, преводач

65. Доротея Златарова, студентка

66. Ева Тофтисова, преводач

67. Евгения Стойчева, студент

68. Екатерина Дочева - музикален критик, главен продуцент в БНР

69. Екатерина Пискюлева, консултант

70. Елена Борисова, мениджър

71. Елена Кирчева, консултат образование

72. Елена Розберг, журналист, bTV Radio Group

73. Елена Туйова, финансов анализатор

74. Елизабет Христова, акушерка

75. Еми Барух, журналист

76. Емил Христов, журналист

77. Емилия Медник, преводач

78. Емма Бардизбанян, секретар

79. Жасмина Цветанова, административен сътрудник

80. Жана Душкова, сценарист и редактор

81. Жюстин Томс, Маркетинг мениджър Ей Би Си Дизайн енд Комюникейшън, София и майка на 3 деца

82. Златина Митова, филолог

83. Златна Костова, преводач

84. Зорница Христова, преводач

85. Ивайло Спасов, журналист

86. Иван Велев, уеб разработчик, "Information Management Services"

87. Иван Гаков, дизайнер

88. Иван Черкезов, журналист

89. Иво Кръстев, консултант системи за сигурност

90. Ина Бъчварова, графичен дизайнер

91. Йоана Бачева, без професия

92. Йордан Даскалов, ръководител сайт

93. Йордан Ефтимов, литературен критик

94. Йордан Славейков, режисьор, актьор, драматург

95. Калина Радичева, Юмейхо терапевт, учител по йога, преводач

96. Камелия Георгиева, уеб маркетинг анализатор

97. Камелия Живова, оператор-връзка с клиенти

98. Карлос Арнер, графичен дизайнер

99. Катя Атанасова, журналист

100. Кирил Георгиев, инженер

101. Кирил Русев, бизнес консултант

102. Кирилка Георгиева, главен юрисконсулт

103. Константин Темелков, видеоинженер

104. Константин Соколов, журналист

105. Константина Дачева, архитект

106. Красимир Блатски, служител

107. Красимира Хаджииванова, журналист

108. Кремена Атанасова Енчева, пътешественик

109. Кристалина Илиева, социолог 

110. Кристина Николова, мениджър и блогър

111. Кристина Старева, студентка

112. Кристиян Ванев, психолог, бариста, блогър

113. Лиляна Бранкова, биолог

114. Лиляна Ерова, качествен контрольор

115. Лина Цветанова, дизайнер

116. Любомир Любомиров - Копирайтър

117. Любомир Янков, тв оператор

118. Лъчезар Маринополски, гражданин

119. Магдалина Генова, активист

120. Mайя Виткова, режисьор

121. Марина Василева, търговски мениджър Найа България

122. Марина Караконова, журналист

123. Мария Коева, издател

124. Мария Манева, дизайнер

125. Мария Пръмова, Връзки с обществеността

126. Мария Желязкова, експерт информация и комуникации

127. Марко Марков, рекламист

128. Мартин Христов, преводач, издател

129. Мая Михайлова, психолог

130. Милен Петров, продуцент

131. Милена Александрова, студентка

132. Милена Варзоновцева, библиотекар и преводач

133. Милена Даскалова,преподавател

134. Милена Попова, преводач

135. Мира Златарева, издател

136. Надежда Иванова, инженер

137. Надежда Пламенова, рекламист

138. Надя Здравкова, творчески директор в рекламна агенция

139. Нева Мичева, преводач

140. Невена Дишлиева-Кръстева, преводач

141. Николай Гюшевилов, търговски представител

142. Никола Шахпазов, главен редактор на "Програмата", София

143. Николай Павлов Бойков, гражданин

144. Николай Д. Николов, музикант

145. Олга Ковган, редакционен директор, Програмата Медия Груп

146. Олга Николова, преподавател

147. Петко Ковачев, гражданин

148. Петър Иванов, историк

149. Радослав Бимбалов, рекламист

150. Радмила Младенова, филолог

151. Ралица Кариева, преводач

152. Рени Георгиева, проект координатор

153. Росица Василева-Венеция, преводач

154. Румяна Димова, инженер

155. Русанка Ляпова, преводач

156. Светла Енчева, блогър

157. Светлана Пилева-Блатска, в момента мама

158. Силвия Борисова, журналист

159. Силвия Чайлева, Човешки ресурси

160. Силвия Чолева, писател, журналист

161. Симеон Чешмеджиев, журналист, bTV Radio Group

162. Славка Кукова, изследовател

163. Снежина Здравкова, преводач

164. Соня Николова, писател

165. Стефан Димов, творчески доректор

166. Стефан Иванов, писател

167. Стефан Стоев, журналист

168. Събина Панайотова, блогър

169. Таня Кольовска, литератор

170. Таня Димитрова, филолог

171. Татяна Кралева-Христова, репортер

172. Тина Пенева, консултант

173. Теодора Стойкова, филолог

174. Тошка Иванова, копирайтър

175. Христо Христов, страньор

176. Христина Костова, експерт Човешки ресурси

177. Цветан Чавдаров, физик

178. Юлиан Димитров, картограф

179. Юлия Георгиева, психолог

180. Явор Иванов, връзка с клиенти

181. Яна Бюрер-Тавание, журналист

182. Яна Домусчиева, специалист развитие на НПО

183. Яна Юнакова, художник

Не харесвамХаресва ми · Добави коментар · Сподели
  • Вие и още 12 други харесвате това.
    • image ОблСНВ Благоевград ОблСНВ Благоевград Общинският съвет по наркотични вещества Благоевград се присъединява към
      протеста срещу цинизма и безотговорността на създателите на пошлото
      "послание" за антиспин кампанията и иска имената и наказанията за поръчителите да бъдат публично опове...стени!Вижте повече
      преди около минута · Харесва ми



Тагове:   медиите,   писмо,   открито,


Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: drlubenova
Категория: Други
Прочетен: 2044655
Постинги: 4536
Коментари: 237
Гласове: 2782
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031